טיפול רגשי

הקודם
הבא

טיפול רגשי

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

בעלי חיים מאופיינים ביכולתם להשפיע על ילדים בכלל, ועל ילדים אשר מאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ואיחור התפתחותי בפרט, תוך התייחסות למאפיינים המיוחדים של ילדים אלו. 

טיפול בעזרת בע"ח מגרה ומעלה יכולת התקשורת והוויסות הרגשי, כמו כן, מחזק את היחסים עם הסביבה ומסייע להם להתמודד בשינויים אשר מתרחשים בסביבתם, משפר התקשורת שלהם עם סביבתם החברתית, הטיפול תומך בפיתוח וגירוי תחושתי (ראיה, שמיעה, שפתי, סמבולי, סינסורי ורגשי), מגביר תחושת הביטחון ויחסי אימון, תקשורת הדדית, מסייע בפיתוח המיומנות החושית.

טיפול פורץ דרך ומסייע בפיתוח אופקים חדשים בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים. טיפול בחיות מסייע בהשגת מטרות הטיפול באמצעות תהליך אינטראקציה הדדית והרחבת מעגל היחסים, חשיפה וחופש בחירה, אשר משפיע על ,  תחושת הפחד והמתח במצבי שינוי ומגביר תחושת ביטחון והצבת גבולות.

תפקיד היועצות החינוכיות בבית הספר

היועצות החינוכיות פועלות בבתי הספר בהתאם לעקרונות הייעוץ, הסטנדרטים המקצועיים, חוקי האתיקה והגדרת התפקיד, כמקובל בייעוץ החינוכי בכלל המערכת. כאשר הייעוץ בחינוך המיוחד הוא חלק אינטגראלי ממערכת החינוך המיוחד , מדיניותה עקרונותיה וחוקיה.

השליחות המקצועית של הייעוץ החינוכי בחינוך המיוחד מכוונת לשיפור רווחתם של כל באי ביה"ס, ולהתפתחות המיטבית של הפרט והארגון. ההדגש הוא על עבודה צוותית/ רב מקצועית בשיתוף התלמיד ומשפחתו.

מוקדי עשייה מרכזיים בעבודת הייעוץ החינוכי בבית הספר הן:

  • הובלה והנחייה של תכנית כישורי חיים, קידום אקלים מיטבי, מדידה והערכה, תמיכה
  • רגשית-תפקודית בתהליכי הוראה-למידה, וכן התערבות בתהליכי סיכון של פרט וארגון.
  • קידום הפעלת תכניות התפתחותיות ומניעתיות
  • התאמת תכניות ומגמות של שפ"י לצרכים הייחודיים  של ביה"ס.
  • התערבות במצבי לחץ ומשבר.
  • הכשרת ואימון הצוות החינוכי בזיהוי מצבי משבר ובדרכי תגובה מקצועיות.
  • פיתוח חוסן בקרב הצוות החינוכי כדי להבטיח תפקוד מקצועי ויעיל במצבי משבר.
  • קיום קשר אישי תומך עם תלמידים, תוך שימוש באמצעים המותאמים לאוכלוסיות השונות בבית הספר.

העבודה עם הורים

  • קידום  תפיסה בית ספרית  בה  ההורה הוא שותף חיוני ומרכזי  בתהליך החינוכי- טיפולי של התלמיד.
  • קידום  אקלים  של הידברות עם ההורים.
  • גיוס  שותפות הורית בתהליך קידומו  של התלמיד בבית הספר.
  • קיום קשר אינדיבידואלי מעצים עם ההורים לשם תמיכה, ליווי והדרכה להתמודדות מיטבית.