עבודת קלינאי התקשורת בבית הספר

עבודת קלינאי התקשורת בבית הספר

קלינאות התקשורת היא אחת מתחומי הטיפול הפרא-רפואיים, העוסק באבחון, טיפול ושיקום של תלמידים עם לקויות שונות בתקשורת הבין-אישית, ובכללן לקויות בדיבור, בהבנה או בהבעת שפה מדוברת, לקויות קריאה וכתיבה, אכילה, ריור, דחיקת לשון, ושמיעה.

תחומי ההתערבות כוללים פיתוח מיומנויות תקשורת בסיסיות ובכללן התאמת אמצעים חלופיים מגוונים כגון קלסרי תקשורת אישיים, פלטים קוליים, אייפדים ומערכות מיקוד מבט (תקשורת תומכת וחליפית- תת"ח). פיתוח יכולת ההבנה החברתית והבין-אישית. קידום התלמידים בתחומי השפה הכתובה והדבורה, בחמשת תחומי השפה: פונולוגיה (יחידות הצלילים), מורפולוגיה (צירופי הצלילים בעלי המשמעות), תחביר, סמנטיקה (המשגת השפה) ופרגמאטיקה (כללי השימוש בשפה), שיפור מובנות הדיבור, התאמת מרקמים ושיפור דגם האכילה, והנגשת סביבה לאכילה תקשורתית. טיפול בדחיקת לשון, והפחתת ריור דרך התערבות ישירה או הפנייה לגורמים רפואיים. הנגשת סביבה ללקויות שמיעה ושיקום שמיעתי.   

ייחודה של עבודת קלינאי התקשורת בבית הספר מתבטאת בשיתוף הפעולה עם הצוות החינוכי והטיפולי, כדי לקדם את התלמיד לרמת השתתפות חברתית רגשית מיטבית בחיי בית הספר.

ההתערבות הטיפולית נעשית בסביבות עבודה משתנות; חדר טיפולים, בשיעור או זמן ארוחה בכיתה או בחצר, ומפגשי הדרכה לצוות ולהורים.

הקודם
הבא